W maju 2019 po raz 4 dostałam zaproszenie na Spotkanie Liderów Nieruchomości OTODOM. Jest mi niezmiernie miło, że portal od 4-lat o mnie pamięta, bo te spotkania są naprawdę bardzo inspirujące i zorganizowane na wysokim poziomie. Co roku spotkania te odbywają się pod jakimś hasłem przewodnim i tym razem było to hasło, które do mnie szczególnie przemawia: Design Thinking!
Od wielu lat poszukuję swojej niszy na rynku nieruchomości. Nie chcę prowadzić kolejnego biura, których jest setki na rynku. Kiedy podjęłam decyzję o otworzeniu własnej agencji, szukałam rozwiązań nietuzinkowych na rynku. W sumie nie było wtedy trudno, bo cokolwiek zrobiłam lepiej, ładniej to się wyróżniało, ponieważ w tamtym czasie agencje jeszcze mało uwagi poświęcały technologiom.
Pamiętam, kiedy wprowadzałam spacery wirtualne swoich ofert nie było ich jeszcze nawet w google street view. Fotografowie z google dopiero zaczynali powoli krążyć po ulicach. Powoli budował się nowy wirtualny świat tworzony przez google street view.
Cokolwiek zrobiłam było nowością i się wyróżniało. Dziś już tak łatwo nie jest, bo nowinki technologiczne w zawrotnym tempie pojawiają się w naszym świecie. Jednak ja się nie zatrzymałam. Podcast, którego słuchasz, był kolejnym moim odkryciem. Pierwszy odcinek nagrałam jesienią 2015 roku. Wtedy musiałam ludziom nagminnie tłumaczyć, co to jest w ogóle podcast! Na tyle mnie to irytowało, że wraz z Ariadną Wiczling, Markiem Jankowskim i kilkoma innymi podcasterami postanowiliśmy zacząć promować podcasting jako tako w Polsce. Efektem tego jest grupa. W ruchu słucham podcastów na Facebooku, która dzisiaj liczy ponad 10 tys. osób, a zaczęło się od naszej szóstki podcastowych zapaleńców, którzy postanowili zarazić Polaków słuchaniem podcastów.
Technologie są naszym chlebem powszednim. Tak mocno wkroczyły w nasze życie, że bez wielu rzeczy nie potrafimy już funkcjonować. Jak ostatnio wyłączyli mi prąd na jeden dzień, to okazało się, że nawet herbaty nie mam jak sobie zrobić w domu! Podobnie jest z telefonami, internetem i wieloma innymi rzeczami.
Tak szybko przyzwyczajamy się do nowych udogodnień, że dziś niewyobrażalne staje się bez nich życie.
Nie mam żadnych wątpliwości, że rynek nieruchomości również będzie się zmieniał pod wpływem technologii. Jak zaczynałam pracę w biurze pośrednictwa, to bez grubaśnego kalendarza nie ruszałam się absolutnie nigdzie. Tam było dosłownie wszystko, spotkania, kontakty, adresy. Dziś od wielu lat kalendarze książkowe stoją i zdobią moją półkę i gdyby nie fakt, że moja siostra projektuje i drukuje piękne planery to pewnie nie miałabym żadnego.
Na wspomnianym evencie organizowanym przez otodom swój wykład miała Monika Rudnicka General Menager Otodom Polska. Monika opowiadała o nowych trendach na świecie w branży nieruchomości. O start-upach, jakie powstały na świecie. Niektórych z nich w ogóle nie ma jeszcze w Polsce, ale to że ich nie ma, nie znaczy, że za chwile nie będzie.
Słuchałam ostatnio audiobooka „Goniąc czarne jednorożce” – jest to historia człowieka, który wprowadza na rynek start-upy w rozwijającej się Afryce. Tam, gdzie ludzie uczą się dopiero obsługiwać internet. Firmy technologiczne wiedzą dokładnie, że tamtejszy rynek jest absolutnie łakomym kąskiem. Wiedzą, że wprowadzanie sprawdzonych rozwiązań dostosowanych do mentalności i realiów Afryki musi się udać. Firmy te ładują grube miliony dolarów w biznesy online, robiąc tak naprawdę kopie sprawdzonych benchmarków, jak amazon, booking, czy ebay. Jednak samo skopiowanie nie pomoże, jeżeli ktoś tych firm nie osadzi w tamtejszej rzeczywistości. Utkwiło mi w pamięci jedno zdanie, które wypowiedział do głównego bohatera jego przyszły pracodawca: Panie Marku szukamy osób, które rozumieją, że biznesy online buduje się najpierw offline!
Myślę, że nasza branża wcześniej czy później przeniesie się do świata online. Już w dużej mierze jest. Dzisiaj funkcjonuje w wirtualnej rzeczywistości, ale tylko ten, kto odkryje sposób na budowę biznesu online w oparciu o mocne filary naszej branży w świecie offline zgarnie większość tortu wraz z najpiękniejszą wisienką.
Jestem ciekawa, kto będzie pierwszy? Jakaś nasza polska sieć czy ktoś z zewnątrz, kto przetarł szlaki na innym rynku?
Razem z Moniką Rudnicką w tym odcinku zastanawiamy się nad tym, jak będzie wyglądać branża nieruchomości w Polsce za kilka lat, kiedy na rynek wejdą już wspomniane wieloryby. Jak możemy odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości? Czy będziemy jak NOKIA, czy Kodak, czy dostrzeżemy jednak ten trend i popłyniemy na tej fali?
Linki:
www.redfin.com
www.opendoor.com
www.purplebricks.co.uk
Music by audionautix.com
Oceń podcast Ruszamy Nieruchomości
Jeżeli słuchasz na iPhone w aplikacji podcast:
1. wpisz w wyszukiwarce w aplikacji RUSZAMY NIERUCHOMOŚCI,
2. w sekcji Podcasty kliknij na RUSZAMY NIERUCHOMOŚCI,
3. przejdź do zakładki Recenzje,
4. naciśnij link Napisz recenzję.
Jeżeli słuchasz na komputerze zobacz jak możesz to zrobić z PC:
Uwaga: program wymaga zalogowania na swoje apple ID.
wejdź na stronę www.stitcher.com/podcast/ruszamy-nieruchomosci lub poszukaj podcast RUSZAMY NIERUCHOMOŚCI w wyszukiwarce na stronie www.stitcher.com
przewiń stronę w dół, aż zobaczysz okno Show Ratings and Reviews,
kliknij na link Write a review.